Saturday, June 20, 2009

abah....



Satu perkataan..besar maknanya...
besar juga tgungjawapnya.....
masih kuigt detik2 perngobanan abah padaku..
tak akan kulupa sampai akhir hayatku...
semntara menuggu result SPM..aku berkerja sambilan disebuah kedai buku didaerah yg
sama..tp..jauh juga dr kg halamanku..
aku berkerja 12jam..dr 10 am..hinga ke 10 pm..dan diberi cuti
semiggu hnya sekali..kebiasaan cuti aku akan habiskan msa bersama2 abah , mak dan adik2.. almaklumlah...aku ank ke2..dlm 6org adik beradik..bergelar kakak sulung lg..
aku juga ank kesayangan abah...

waktu cutiku tiba jua..aku ingin pulang ke kg..habis kerja dlm pukul 10.
aku call abah...aku menyuruhnya dia jemput..walaupun aku tahu..malam makin larut..
cuaca juga tdk menentu...( hujan renyai2...)..abah juga hnya mempunyai sebuah motosikal kesyangannya...ahh.!! begitu kejam rsaya diri ini menyeksa abah demikian..tp..aku tahu abah akan jemput juga..tanpa sebarang alasan....

abah..
aku menunggunya...tak tiba jua..aku risauu...risau apa akan jd pada abah..
berdebar2 juga hati ini..hya doa yg mampu tadahkan moga abah selamat sampai..
tdk beberapa lama kemudian..abah muncul dlm hujan renyai2 itu.......
Ya ALLAH...abah bergelumuran darah..tp masih gagah...baju dan seluar koyak rabak.
dipenuhi darah juga..sebaknya aku rasa..bersalah juga ..
tp..abah tetap senyum padaku....dan masih boleh menbonceng motosikal lg..
dan membawaku pulang...dlm perjalanan itu..dgn hujan yg trun.. ....jalan yg licin...malam yg kelam...tdk dpt kubayangan kaadaannya..dlm hatiku..'mesti abah tgh mmenahan sakit '....
berguguran air mata ini....
dengan pengorbanan abah itu...

abah....
besar jasamu...besar juga perngobanan mu..
anakmu ini akan doakan abah sihat..akan ku balas jasa2mu itu..
abah....
kau lah insan teristimewa dalam hidupku...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

~Thank You For Visiting My Blog ~