Wednesday, January 25, 2012

aku dan abah...


Abah...
  Engkau Insan Istimewa Untukku...
  Semulia Budimu..Sebaik Hatimu......
  Kenangan Bersamamu akan Kubawa Hingga Akhir Hayatku...
Abah...
   Tiada Insan Lain Yg Dapat Gantimu lagi..
   Tidak Akan...
   Jika Ditanya Siapa Lelaki Istimewa Untukku..
   Akan Ku Jawap..."Ia Adalah Abahku!"..
   Nak Tahu Kenapa.???
        Dia Sungguh Penyayang,dia Mengambil Berat setiap suapan untuk anak2nya membesar...
Menjadi Kanak2 Riang, cergas dan sihat walaupun hanya mampu menjadi penoreh Getah...
Walaupun waktu itu kudrat abah tidaklah sekuat mana tp..aku tahu diwajahnya penuh keikhlasan untuk membesarkan anak2nya....itulah pengorbanan abah!

Abah...
   Masih KuIngat lagi....
   Diwaktu kanak2ku.....
aku sememangnya seorang anak yg degil, kau selalu manjaiku...kau turuti setiap kehendakku..apa sahaja kemahuaanku kau tunaikan walau ada halangan yg mendtang, kau usaha mengembirakan ku.....
suatu ketika dulu...Aku terlalu inginkan sebuah anak patung yg serupa dgn kawan2 ....aku menunjukkan sifat degilku dgn amukkan,,Mak memarahiku tp...tidak kau...Kau berusaha mendapatkannya.....terima kasih abah...
    Kawan2 ku Semua Mempunya basikal baru,,,naluri kanak2 ...apa yg kawan ada aku juga mahu memiliki,,
Aku desak kau abah! aku nak basikal baru! Kau tetap tersenyum Melayan Karenahku lalu kau belikan basikal BMX..Tapi itu Basikal untuk budak lelaki! hehe.....abah memujukku supaya menerimanya, bermcm2 kata2 pujukkannya lalu aku termakan kata2nya,tak apalah,sekeras hatiku rupanya ada juga kelembutanya...ku terima juga pemberian abah itu dgn cukup gembira,,tidak sabar rasanya waktu itu untuk menunjuk2 basikal baruku kepada kwan2...hehe....saban petang aku dgn kawan2 berkayuh basikal bersama2.....terima kasih abah!
 Abah,,,
  Waktu sekolah rendah, Setiap Hari kau akan menghantar dan menjemputku dr sekolah...
suatu hari, aku menunggu lama diskolah menanti kau menjemputku abah..kau tidak juga menjelma  lalu aku balik dr skolah hnya berjalan kaki dengan perasaan marah, geram...
sesampai dirumah, aku mengamuk, aku campakkan kasut, beg sekolah merata2... konon untuk menunjuk kemarahanku padamu...tapi.......rupa2nya abah terlewat kerana kerja diladang masih belum selesai...abah balik dgn penuh kepenatan, getah berselut disetiap badan abah, itulah abah setiap hari pabila pulang dr ladang getah...
menyesalnya aku....Maafkan angah abah....
bila cuti skolah akulah yg tolong abah mencabut setiap getah yg melekat2 di baju dan juga setiap badan abah,...
ahhh! rindunya saat itu...
 Abah...
Anak perempuan kesayanganmu ini dh besar!  Saat aku memasuki sekolah Menengah, abah datang mendaftariku, sperti tgunjwap seorang ayah untuk anaknya.,,sewaktu menjelang peperiksaan SPM, abah penuh kerisauan,,,lalu aku dipaksa tinggal diasrama,,itulah pertama kali berjauhan dr abah dan mak,,,bayangkanlah setiap malam menangis walaupun hari pertama diasrama! hehe....rupanya abah juga begitu,2,3 hari skli abah datang menjengukku diasrama ,,,mungkin rindu padaku...;)selalu saja ada buah tngan untukku apalg perbelanjaan harian...tapi...tidak lama...aku hnya mampu tinggal diasrama dalam 3bulan je...hehe...anak manje weh! 
 Tamat sudah zaman persekolahan,,,sewaktu menunggu keputusan peperiksaan abah sendiri mencarikan kerja,walaupun waktu itu kedegilannya aku masih terselah! aku sebenarnya ingin mengikut kawan kerja dikilang saja tp..abah tidak benarkan...itulah dia sendiri carikan kerja untuk aku, kerja disebuah klinik ...alhamdulilah........
Bila Kebebasan dah terasa.....aku berkenalan dgn seseorang, biasalah kan bila anak remaja kenal erti cinta, sayang dan kasih.....perkenalan itu telah mengubah segala-galanya....tapi tidak kasih syangku untuk mu ABAH....

Abah.....
  Aku terlalu merinduimu abah...
potret dan kenanganmu itu sajalah yg dpt mengubatinya abah...
aku bersyukur mempunyai seorang ayah semuliamu abah...tapi...
sayangnya kita dipisahkan ......Tuhan lebih menyayangimu abah....
 Abah.... 
Kau sangat Mulia dihatiku,segala pengorbananmu tidak akan kulupakan walau sesaat..
aku belum puas bermanja dgnmu Abah...aku belom puas memblas jasa2mu itu abah...
Hnya Doa yang mampu mengiringimu diSANA...
itu yg ku termampu....
Abah.......
AL- FATIHAH..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

~Thank You For Visiting My Blog ~