Wednesday, September 28, 2011

Kasihnya Ibu Berkorban Nyawa.....


...Cerita ni sy copy dr fb kawan,,,,memg sgt2 menghayat hati bagaimana besarnya pengorbanan seorg ibu....
harap dijadikan renungan untk semua....sayangilah ibu bapa kita sementara mereka masih bernyawa.......



Ini adalah kisah benar tentang pengorbanan ibu semasa gempa bumi yang berlaku di Jepun.

Selepas gempa bumi reda, apabila penyelamat tiba di tempat runtuhan di mana rumah seorang wanita muda, mereka melihat mayat beliau melalui retakan tanah. Tetapi kedudukan mayat itu agak pelik seperti dia melutut serta dua tangan seolah-olah menahan atau menyokong sesuatu. Rumah yang runtuh itu pula telah terhempas di belakang dan kepalanya.

Begitu payah sekali, pemimpin pasukan penyelamat memasukkan tangannya melalui jurang yang kecil di antara dinding yang runtuh itu untuk mencapai badan wanita malang tersebut. Beliau berharap agar wanita itu masih hidup. Walaubagaimanapun, badan wanita yang sejuk dan kaku itu tentu sekali memberitahunya bahawa wanita itu telah meninggal dunia.

Pemimpin pasukan penyelamat dan seluruh pasukannya meninggalkan rumah itu dan mencari runtuhan bangunan yang lain. Entah kenapa, ketua pasukan ini seperti didorong oleh satu kuasa untuk kembali ke runtuhan rumah resebut. Sekali lagi, dia melutut dan menggunakan tangannya di celah-celah retakan itu untuk mencapai mayat wanita tersebut. Tiba-tiba, dia menjerit dengan gembira, “Seorang kanak-kanak! Terdapat kanak-kanak!”

Seluruh pasukan bekerja dengan berhati-hati untuk membuang sisa runtuhan yang menimpa wanita malang tersebut. Terdapat seorang anak kecil, lelaki yang berusia 3 bulan dibalut dengan selimut bunga-bunga di bawah mayat ibunya. Jelas sekali, wanita itu telah membuat pengorbanan yang besar untuk menyelamatkan anaknya. Apabila rumahnya runtuh, dia menggunakan tubuhnya sebagai perlindungan untuk anaknya. Budak lelaki itu masih tidur dengan nyenyak apabila ketua pasukan itu mengambilnya.

Doktor perubatan datang untuk memeriksa budak lelaki itu dan apabila selimut itu dibuka terdapat telefon bimbit bersamnya. Di dalam telefon itu tertulis satu mesej yang berkata, “Jika kamu hidup, kamu harus ingat bahawa mak sayangkan kamu.” Telefon bimbit itu bertukan tangan dari satu tangan ke tangan lain. Mereka yang membaca mesej itu pasti akan menangis. “Jika kamu hidup, kamu harus ingat bahawa mak sayangkan kamu.” Begitulah kasih sayang seorang ibu untuk anaknya!! :sad:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

~Thank You For Visiting My Blog ~